Close Menu
Portal Rogotin – Hrvatska
    Facebook
    NAJNOVIJE
    • Roko Mijić prvak Hrvatske
    • Obilježavanja 30. obljetnice organiziranog dolaska poljskih hodočasnika u Gradac
    • Program obilježavanja 80 godina rada Luke Ploče
    • Vlak Sarajevo-Ploče bilježi sjajne rezultate: U prva dva vikenda prevezeno više od 500 putnika
    • Udruga iznajmljivača Blace organizira tradicionalnu ribarsku večer u Blacama!
    • EVO NAS NA TRI MILIJUNA PREGLEDA!
    • Stižu milijuni, ali sateliti gledaju jeste li pokosili na vrijeme? Ako niste nema potpora. Ovo su uvjeti za isplatu!
    • 𝗕𝗮𝗯𝘆 𝗟𝗮𝘀𝗮𝗴𝗻𝗮: 𝗠𝗮𝗰̌𝗸𝗲 𝗶 𝘀𝗽𝗮𝗰̌𝗸𝗲 u Pučkom!
    Portal Rogotin – Hrvatska
    • Naslovnica
    • Vijesti
      • Hrvatska
      • Županija DN
      • Ploče
      • Rogotin
      • Dolina Neretve
      • Makarsko primorje
    • Šport
      • Nogomet
      • Rukomet
      • Ostalo
    • Kultura
    • Komentari
    • Povijest
    • Religija
      • Dolina Neretve – sakralni objekti
      • Duhovna poruka
    • Zanimljivosti
    Portal Rogotin – Hrvatska

    Otpili komad pilota koji se zaglavio u stijeni

    07.09.2020AutorAutor

    Graditelji pelješkog mosta mogu odahnuti. Nakon četiri mjeseca muke u pedeset metara dubokoj cijevi, ronioci su otpilili komad pilota koji se “zaglavio“ u tvrdoj vapnenačkoj stijeni zbog čega se iskrivio pa se nije mogao betonirati. Riječ je o čeličnom komadu dužine dva metra i širine 1,30 metara, koji teži više od dvije tone.

    Projekt izgradnje mosta zbog toga je danima bio blokiran, no sada se napokon može krenuti dalje. Da ronioci nisu uspješno odradili ovaj zahtjevan posao na stupnom mjestu S12 s pelješke strane, uzalud bi se čelični blokovi dopremali iz Kine jer ih se ne bi imalo gdje postaviti.

    Pilot je zapeo u krečnjaku pa je ta kompaktna stijena deformirala kraj cijevi koji se više nije mogao zabijati pneumatskim čekićem, a trebalo ju je “udubiti” u tlo još oko sedam metara. Nisu pomagali nikakvi sofisticirani alati, pa su Kinezi u pomoć pozvali ronioce tvrtke “Stijeg” iz Splita, koji su specijalizirani za podvodne radove. Najprije se krenulo s kumulativnim minama, kojima se pokušavalo ispraviti cijev, a kad su rezultati izostali, ronioci su primijenili novu taktiku; elektrode i hidrauličnu rezalicu, kako bi otpilili i izvukli iskrivljeni dio čelične cijevi.

    – Ronili smo s mješavinama helija, kisika i dušika kako bi se smanjio utjecaj pijanstva morskih dubina. Učinili smo više od 200 urona, što prevedeno ispada oko pedeset sati. U cijev je mogao ući samo jedan čovjek jer za dvojicu nema mjesta. Prva ideja je bila da se cijev reže kumulativnim punjenjima, što je polučilo samo djelomičan uspjeh zbog utjecaja povišenog tlaka od šest bara. Nakon toga smo pristupili rezanju cijevi elektrodama i hidrauličnom rezalicom – opisuje nam postupak rada Dalibor Prikaski, šef ronilačkog tima.

    Brijesta, 060920. Radovi na mostu Peljesac. Uspjeh kineza i splitske tvrtke Stijeg koja se bavi podvodnim radovima na Peljeskom mostu koji su uspjeli izvaditi celicnu plocu tesku dvije tone na pilotu stupa 12 koji je zaprecavao nastavak radova na tom stupu.. Foto: Denis Jerkovic / CROPIX
    Brijesta, 060920.
    Radovi na mostu Peljesac.
    Uspjeh kineza i splitske tvrtke Stijeg koja se bavi podvodnim radovima na Peljeskom mostu koji su uspjeli izvaditi celicnu plocu tesku dvije tone na pilotu stupa 12 koji je zaprecavao nastavak radova na tom stupu..
    Foto: Denis Jerkovic / CROPIX

    Dok su kineski radnici danonoćno izvodili radove na rasponskoj konstrukciji, čime pelješki most dobiva svoje obrise, u podmorju se odvijala prava drama. Spustiti se u metar i pol široku cijev pilota ukupne dužine pedeset metara, odrezati iskrivljeni dio, najprije kumulativnim minama a zatim specijaliziranim rezalicama kako bi se pilot-temelj stupa mosta mogao betonirati, te na sebe primiti nosivu konstrukciju, bio je izuzetno kompliciran i riskantan zadatak.

    – Cijev pilota je na sam dan Uskrsa na dubini od 25 metara ispod razine mora zapela u vapnenačkoj stijeni. Ta iznimno čvrsta stopa pilota se deformirala. Problem je nastao kad su ubacili bušač u tu cijev kako bi produbili rupu još sedam metara i dodatno usidrili i učvrstili stup mosta. Kad su radovi zapeli, tim “Stijega” je došao i najprije smo ronili nekoliko dana kako bismo uopće dijagnosticirali problem. Bili su nemogući uvjeti rada, slaba vidljivost i uglavnom opipom smo utvrdili deformacije cijevi – ističe Boran Martić iz tvrtke “Stijeg”, koja je bila nositelj ovih zahtjevnih podvodnih radova.

    most2

    – Na početku smo pokušali s kumulativnim minama, ali nismo uspjeli zbog velikog pritiska u podmorju pa smo od toga odustali. Zatim smo počeli rezati elektrodama uz potporu našeg profesora sa splitskog FESB-a Nikše Krnića, koji je doktorirao na podvodnom rezanju i varenju. On nam je bio stručna podrška u svemu ovome – kaže Martić.

    – Rezanje elektrodama povlači za sobom razdvajanje kisika i hidrogena, koji je eksplozivan plin, što je ovaj posao činilo još opasnijim. U normalnim uvjetima rada to nije nikakav problem ali ovdje je ronilac s druge strane imao 25 metara morskog dna, zbog čega plinovi nisu mogli istjecati – objašnjava nam Martić, dodajući da bi se u slučaju problema prelazilo na mehaničko rezanje hidrauličkim alatima.

    – Svaki zaron u cijevi je iznimno težak za ronioca. On je imao aktivnih petnaestak minuta za rad u takvim nenormalnim uvjetima. Ovo je jedinstvena operacija u svijetu. Naftne kompanije režu stupove uz pomoć skupih robota pa isušuju pilote i prave suhe komore da bi alati mogli raditi. No to nije bilo moguće na pelješkom mostu, pa smo mi izveli svojevrsni ronilački triler – veli Martić, koji je posebno ponosan što se nikome ništa nije dogodilo, a radilo se u nenormalnim uvjetima u kojima su se upotrebljavale najprije kumulativne eksplozije, pa egzotermne elektrode te na kraju mehanička rezanja hidrauličnim alatima.

    Stanislav Soldo /SD

     

    Share. Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email
    Najnovije vijesti

    Roko Mijić prvak Hrvatske

    Autor: PORTAL ROGOTIN09.07.2025

    Obilježavanja 30. obljetnice organiziranog dolaska poljskih hodočasnika u Gradac

    Autor: PORTAL ROGOTIN08.07.2025

    Program obilježavanja 80 godina rada Luke Ploče

    Autor: PORTAL ROGOTIN08.07.2025

    Vlak Sarajevo-Ploče bilježi sjajne rezultate: U prva dva vikenda prevezeno više od 500 putnika

    Autor: PORTAL ROGOTIN08.07.2025

    Udruga iznajmljivača Blace organizira tradicionalnu ribarsku večer u Blacama!

    Autor: PORTAL ROGOTIN08.07.2025
    rujan 2020
    P U S Č P S N
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
    « kol   lis »
    ARHIVA
    R o g o t i n
    Copyright © 2015-2025 PORTAL ROGOTIN

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.