Osigurana sredstva za autocestu od Metkovića do Dubrovnika. Trasa ide kroz područje Hrvatske

0

Hrvatske autoceste trebale bi do 30. rujna ove godine s deset hrvatskih banaka potpisati ugovor o refinanciranju kreditnog zaduženja u iznosu od 1,572 milijarde eura, a sa sedam hrvatskih banaka ugovor o novom kreditu od 600 milijuna eura, potvrđeno je u HAC-u Jutarnjem listu.

Tim refinanciranjem i novim zaduženjem osigurat će se 1,350 milijardi eura sredstava za dovršetak autoceste od Metkovića do Dubrovnika te od Križišća do Žute Lokve, pojašnjavaju nam u HAC-u. Osim toga, kako tvrde, na taj će se način dugoročno osigurati oko 35 milijuna eura godišnje za redovito investicijsko održavanje autocesta te operativno poslovanje kompanije. Prema dostupnim informacijama, dogovor s bankama oko refinanciranja i novog kredita pri samom je kraju.

Otplata do 2030.

Hrvatske autoceste u ovom trenutku duguju 3,030 milijardi eura i, prema postojećem otplatnom planu, svi bi se krediti trebali otplatiti 2030. godine. Da bi se krediti lakše otplatili, pronašla sredstva za nove investicije i omogućilo normalno funkcioniranje kompanije, s bankama je dogovoreno da se otplata kredita produlji do 2040. godine.

Uz kreditno zaduženje, Hrvatskim autocestama preostalo je i vraćanje zaduženja od 757 milijuna eura koje je 2020. Ministarstvo financija uplatilo HAC-u i ARZ-u iz Euro obveznica. To se mora otplatiti do siječnja 2041., kada bi prema planu sva zaduženja HAC-a bila otplaćena.

Kako je pojašnjeno Jutarnjem listu, refinancirat će se kredit od 1,175 milijardi iz 2018., kredit nekadašnje tvrtke Autocesta Rijeka – Zagreb”, koji je nakon pripajanja preuzeo HAC, u visini od 202 milijuna eura te kredit iz 2019. koji je HAC sklopio s Deutsche Bank, poslije zatvoren u aranžmanu s domaćim bankama, u visini od 400 milijuna eura.

Riječ je o ukupnom iznosu oko 1,7 milijardi eura, od čega je dosad otplaćeno 200 milijuna eura, te su preostale 1,572 milijarde eura, što će se sada refinancirati. S bankama je dogovorena prilagođena otplata glavnice do 2031. godine.

Bez sredstava EU

To znači da bi HAC umjesto sadašnjih 200 i nešto milijuna eura, koliko godišnje otplaćuje kredita, sljedećih osam godina plaćao oko 100 milijuna eura glavnice. Na taj će se način “osloboditi” 750 milijuna eura sredstava za nove investicije. HAC kreditne obveze servisira od cestarine i trošarina na gorivo od kojih godišnje dobije oko 56 milijuna kuna.

Ovaj aranžman donosi i otplatu većeg iznosa kamata nego sada za oko 30 milijuna eura godišnje nakon 2031., ali u tvrtki nas uvjeravaju da će im uz planirano godišnje povećanje prihoda od cestarine za 1,5 posto to biti dovoljno da potpuno isplate sve kredite do 2040. bez dodatnog povećanja iznosa cestarine koje ionako nije u planu.

Kako doznaje Jutarnji list, u Vladi su čvrsto odlučili izgraditi autocestu do Dubrovnika kroz Hrvatsku te onu od Križišća do Žute Lokve u punom profilu. Kako se na EU financiranje tih projekata ne može računati, odlučeno je da se na gore opisani način namaknu potrebna sredstva. Dio tog aranžmana je i novi kredit od 600 milijuna eura koji bi se trebao sklopiti s izuzetno povoljnom kamatom.

Dovršetkom autoceste do Dubrovnika i one od Križišća do Žute Lokve potpuno bi bila izgrađena autocestovna mreža u Hrvatskoj. HAC je od 2000. do danas u izgradnju autocestovne mreže uložio oko 7,5 milijardi eura, a do sada je otplaćeno oko 50 posto izgrađenih autocesta.

Dogovaramo detalje financijskog plana i s Ministarstvom financija

Ministar prometa Oleg Butković u svojoj izjavi za Jutarnji list potvrđuje da je u tijeku dogovor oko novog financijskog plana koji bi omogućio završetak izgradnje autocestovne mreže u Hrvatskoj.

“Budući da se Hrvatske autoceste pripremaju refinancirati kreditnu zaduženost, razmatraju se i mogućnosti završetka izgradnje preostalih dionica autocesta pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, onih dijelova koji su ostali nedovršeni, a to je dionica Križišće – Žuta Lokva na A7 i Metković – Dubrovnik na A1.

Vodimo razgovore i s Ministarstvom financija, razmatraju se varijante, a jedna od njih bi mogla biti refinanciranje postojećeg kredita u iznosu od oko 1,5 milijardi eura i novi kredit.

Time bi se obuhvatile investicije u spomenute dionice, a kako se na Istarskom ipsilonu radi, izgradnjom i ovih dviju dionica Hrvatska bi praktički imala cijelu trasu Jadransko-jonskog koridora povezanu autocestama i svaka destinacija na Jadranu putnicima i turistima bila bi dostupna autocestom”, kaže Butković.

Tri kredita od 1,572 mlrd. eura

– 1,572 milijarde eura ukupni je iznos kredita koji će HAC refinancirati s devet domaćih banaka i time osigurati potrebna sredstva za nove investicije

– 2030. godine, procjena je, trebala bi biti sagrađena mreža autocesta u Hrvatskoj, uključujući onu do Dubrovnika i od Križišća do Žute Lokve

– 757 milijuna eura na ime euroobveznica HAC mora otplatiti do 2041., a do 2040. bi prema planu trebali biti otplaćeni svi krediti te tvrtke

Krešimir Žabec/Jutarnji list

Share.

About Author

Comments are closed.