Odmah nakon obuke pilota i zrakoplovnih tehničara u SAD-u, kako je krajem prošle godine, kada su stigli u Hrvatsku i najavljeno, jedan od dva najmodernija višenamjenska helikoptera u svijetu, Subaru Bell 412 EPX, u utorak je iz Zagreba stigao u Dubrovnik gdje će biti stacioniran te među ostalim služiti za hitni medicinski prijevoz. Za tu namjenu opremljen je modulom za medicinsku evakuaciju, defibrilatorom i EKG uređajem, a istovremeno može prevesti dvoje pacijenata koje će kod hitnih medicinskih letova partiti liječnik i medicinski tehničar, javlja Dubrovacki vjesnik
Ono što je najvažnije za krajnji hrvatski jug, opremljen je za dnevno, noćno (NVG) i instrumentalno letenje, uz dva digitalna autopilota što mu omogućuje letenje i po težim vremenskim uvjetima te djelovanje na velikim nadmorskim visinama te visokim temperaturama. Ako ne vozi pacijente,bez medicinskog modula, može prevesti 13 osoba, pripadnika Civilne zaštite, HGSS-a ili vatrogasaca. To je iznimno važno jer njegova namjena osim medicinske pomoći je i traganje te spašavanje za što je opremljen termovizijskom kamerom Wescam MX-10 s mogućnošću prijenosa slike uživo u stožer, reflektorom za noćno traganje, kukom za podvjesni teret, vitlom za spašavanje, satelitskim telefonom i Tetra radio stanicom za MUP komunikaciju, uz radio stanicu za komunikaciju s brodovima.
Hrvatska je prva u Europi nabavila ove najnovije helikoptere od kojih svaki vrijedi 18 milijuna eura, a 85 posto njegove cijene plaćeno je sredstvima Europske unije te je za njega u Zračnoj luci Ruđer Bošković u Konavlima izgrađen poseban hangar, a danas će se u Čilipima održati pokazna vježba hitnih medicinskih službi i prezentacija novog helikoptera kojoj će nazočiti potpredsjednik Vlade i ministar Branko Bačić, zamjenik župana Joško Cebalo te ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Dubrovačko-neretvanske županije Luka Lulić. S ova dva flota Ministarstva unutarnjih poslova sada ima devet operativnih helikoptera, a najavljena je i nabava još jednog.
Na putu prema Dubrovniku u novi helikopter ukrcali smo se u Korčuli, na helidromu tamošnjeg Doma zdravlja gdje je sletio na putu iz Zagreba prema Dubrovniku, a dobrodošlicu zaželjela nam je posada. Piloti Zrakoplovne jedinice ATJ Lučko, kapetani Alen Sambolec i Dubravko Radić i zrakoplovni tehničari Bože Jureško i Zvonimir Petriško. Moćan stroj lako se odvojio od piste helidroma korčulanskog Doma zdravlja te krenuo prema Lastovu do kojeg smo letjeli na visini 300 brzinom od 120 čvora te smo do do ovog pučinskog hrvatskog otoka stigla već za niti deset minuta. Let je bio više nego ugodan, pa nas je novi Subaru Bell dojmio više kao putnički nego kao radni helikopter. Naime, let do nove baze u Čilipima posada je iskoristila za uvježbavanje slijetanja na helidrome na Korčuli, Lastovu, Orebići i onom Opće bolnice Dubrovnik.
Dok letimo prema Lastovu pogled nam privlače led ekrani u kokpitu. Čitavo ‘more‘ podataka, od visine i brzine, pozicije helikoptera, radara i čega ti sve ne. Između pilota konzola prepuna prekidača. Ne znamo zašto služe, ali jasno nam je da su važni za let. Tu je i palica za upravljanje, pedale….. Ajoj! Tko bi se u svemu tome snašao. No Sambolec i Radić upravljaju tim strojem opušteno poput djeteta koje u parku vozi bicikl s pomoćnim kotačima. Uz njih i najveći skeptik nema razloga za strah od letenja. Naravno, novi Subaru Bell radni je helikopter, pa su slušalice tijekom leta neophodne, no daleko je to od buke u starim ruskim helikopterima. A ovaj ima i klimu! Zrakoplovni tehničar Bože Jureško koji je već letio s drugim MUP-ovim helikopterima kaže nam da je ovaj novi izuzetno siguran, a k tome ima i dva motora. Zanima nas i koliko može lebdjeti s obzirom na to da je namijenjen i spašavanju, a kapetan Alen Sambolec odgovara nam – ‘Koliko vam treba? Može na jednom mjestu lebdjeti dok ima goriva.‘ A goriva ima za dolet od oko 300 kilometara zračne linije, dok se u visinu može ‘popeti‘ preko 4000 metara.
Koliko su ovi helikopteri važni za jug Hrvatske, posebice za otoke, najbolje pokazuje interes djelatnika Hitne pomoći. Gdje god smo sletjeli odmah su provjeravali prostor za pacijente, način na kojih ih se ukrcava, koju medicinsku opremu imaju, a najvažnije pitanje je bilo-Može li letjeti noću? Da, ovaj helikopter opremljen je za noćno letenje. Svi kažu da je to, uz kapacitete prijevoza dva pacijenta jako važno. I u Orebiću gdje su nas uz načelnika općine Tomislav Ančić dočekali djelatnici tamošnje Hitne pomoći i vatrogasci tamošnjeg DVD-a na čelu s zapovjednikom Nikšom Nogalom ne kriju zadovoljstvo novom letjelicom. Kapetan Sambolec kaže im da je njihov helidrom iznad samog mjesta uz pelješku magistralu gdje je nekad davno bio deponij smeća najbolji na obali, a načelnik poručuje kako će nakon što se uskoro na njega ugradi rasvjeta i ograda, biti još bolji. Nakon stanke, polijećemo prema Dubrovniku, a na helidrom Opće bolnice Dubrovnik slijećemo nakon 18 minuta.
Čim se ugasio motor, helikopteru prilaze ravnatelj bolnice Marijo Bekić sa suradnicima, te tim Hitne pomoći koje, kako i njihove kolege prije najviše zanima ukrcaj i iskrcaj pacijenata, njihov smještaj u letjelici, medicinska oprema…. Kažu za razliku od onog ‘malog‘ u kojeg se pacijenta ukrcava ili iskrcava sa stražnje strane kroz vrata ispod repa, novi je vrhunski.
Tekst i slike: Anton Hauswitschka/Dubrovački vjesnik