Maraton lađa na Neretvi već više od dvadeset godina ne prestaje privlačiti pozornost ne samo lokalne zajednice, nego i cijele Hrvatske, a odnedavno i šire.
Ono što je započelo kao inicijativa za očuvanje baštine i tradicionalnog načina života, nošeno silnom voljom entuzijasta, istinskih zaljubljenika u sve što su nam namjerili naši preci, s vremenom je preraslo u respektabilan i međunarodno prepoznat kulturno-sportski događaj.
Tako se svake godine druge subote u kolovozu na tisuće gledatelja okuplja duž riječnog toka od Metkovića do Ploča kako bi svjedočili ovoj jedinstvenoj utrci tradicijskih lađa, dok se istodobno cijela dolina Neretve pretvara u središte okupljanja, narodnog slavlja, ali i velikog ponosa na ono što imaju ljudi toga kraja, javlja Slobodna Dalmacija
Manifestacija ima duboke korijene u povijesti doline Neretve. Lađe su nekada bile glavno sredstvo lokalnog stanovništva za prijevoz ljudi, robe, pa i stoke. Danas njihova funkcija više nije gospodarska, ali simbolika je zato i dalje snažna. Ona Neretvane povezuje s njihovim korijenima. Upravo je zbog toga Maraton lađa postao više od obične sportske utrke, od pukog nadmetanja veslača – to je kulturni događaj koji kroz adrenalinsko natjecanje oživljava duh prošlih vremena i čuva stare običaje od zaborava.
Rast turističkog prometa
Jedan od razloga zbog kojih Maraton lađa ima sve više pratitelja i sudionika njegova je autentičnost. U vrijeme kad se mnoge manifestacije turistički prilagođavaju novim vremenima i zahtjevima virtualnog svijeta, pa tako neminovno gube prvobitni identitet, Maraton lađa ostaje vjeran originalnom, izvornom konceptu.
Pravila su jasna: koristi se isključivo tradicijska neretvanska lađa, timovi veslaju ručno, bez pomoći vanjskih motora, a natjecanje zahtijeva i snagu i taktiku. To mu daje poseban šarm i dozu ozbiljnosti, koja privlači ne samo lokalne timove, nego i one iz drugih dijelova Hrvatske, pa čak i iz dijaspore.
Sve više mladih uključuje se u pripreme i utrku, a brojne ekipe treniraju mjesecima kako bi dostojno predstavljale svoje mjesto, selo ili grad. Pobjeda na Maratonu nije samo stvar prestiža, to je pitanje velike časti i lokalnog ponosa, kao što je, recimo, osvajanje Alke u Cetinskoj krajini.
Osim sportskog značenja, Maraton lađa ima ogroman promotivni potencijal. Svake godine dolinu Neretve posjeti više desetaka tisuća ljudi, a događaj prate i nacionalne televizije, portali i društvene mreže. U tom periodu Metković, Opuzen i Ploče, kao i brojna okolna mjesta bilježe snažan porast turističkog prometa. Smještajni se kapaciteti pune, restorani i kafići rade punim kapacitetom, a lokalni OPG-ovi i proizvođači nude svoje proizvode posjetiteljima – od domaće hrane, vina do rukotvorina i suvenira.
Zahvaljujući ovoj manifestaciji, dolina Neretve postaje prepoznatljiva turistička destinacija, koja nije atraktivna samo zbog prirodnih ljepota poput ušća Neretve, močvarnih staništa i mandarina, nego i zbog živopisne i žive kulturno-sportske scene. Maraton lađa time izlazi izvan sportskih okvira – on nosi snažnu regionalnu identifikaciju, a njegova je vrijednost i društvena i gospodarska.
Vijesti o Maratonu lađa sve češće prelaze granice Hrvatske. Mediji iz dijaspore, pogotovo oni u zemljama s velikim brojem Hrvata, poput Australije, Kanade, SAD-a i Njemačke, izvještavaju o ovom događaju. Neki timovi iz inozemstva čak su se okušali u utrci, što dodatno potvrđuje međunarodni potencijal manifestacije.
Neretvani u dijaspori s ponosom ističu Maraton lađa kao simbol svoje povezanosti s domovinom. Time ova manifestacija postaje i snažna točka identiteta za iseljeništvo, čime dolazi i do emocionalne veze koja dodatno jača njezinu vrijednost. Hrvatska turistička zajednica također je prepoznala potencijal Maratona, pa ga redovito uključuje u međunarodne promotivne kampanje, što potvrđuje njegov status autentičnog kulturno-turističkog proizvoda.
Kad se govori o važnosti Maratona, ne smije se zaboraviti njegov gospodarski učinak. U svega nekoliko dana dolina Neretve generira značajan prihod. Povećava se prodaja lokalnih proizvoda, jača se vidljivost domaćih brendova, a mladi iz zajednice pronalaze prilike za honorarne i sezonske poslove. Sve to pokazuje da manifestacija nije samo trošak ili zabava, nego važan generator ekonomskog poticaja za regiju.
Profesionalizacija Maratona
Također, Maraton lađa potiče volonterstvo, suradnju među općinama i gradovima, kao i suradnju s institucijama i sponzorima, čime se jača društvena kohezija i razvijaju upravljački kapaciteti lokalne zajednice.
U svrhu promocije neretvanske lađe i baštine, te obilježavanja 33. obljetnice ulaska Republike Hrvatske u UN, lađarice i lađari iz doline Neretve nedavno su bili New Yorku.
Veslačice i veslači su, između ostaloga, veslali oko Manhattana rutu u dužini od 51 kilometar. Riječ je o provedbi projekta “Lađa u New Yorku”, koji je organizirala Udruga za očuvanje neretvanske baštine iz Opuzena, čiji je predsjednik Milojko Glasović.
Kako su nam istaknuli prije polaska, riječ je o veslačkom događaju koji se održava u čast hrvatskih branitelja, slobode, očuvanja baštine, osnaživanja ponosa mladih iz dijaspore te ravnopravnosti spolova. Udruga je u realizaciji projekta ostvarila suradnju i s Hrvatskim šumarskim društvom iz Bjelovara. O projektu će biti snimljen i dokumentarni film, a jednu lađu ostavili su Hrvatima koji žive u New Yorku.
S obzirom na sve veći interes, pred organizatorima je izazov – kako očuvati duh manifestacije, a istodobno profesionalizirati njezinu organizaciju i dodatno razviti prateću turističku infrastrukturu? Uvođenjem dodatnih kulturno-zabavnih sadržaja, jačom međunarodnom promocijom i uključivanjem mladih u sve faze organizacije – to su ključni elementi daljnjeg rasta.
Maraton lađa već sada ima potencijal postati ne samo najvažniji kulturno-sportski događaj južne Hrvatske, nego i primjer kako se kroz baštinu može stvoriti održiv turistički proizvod koji koristi lokalnoj zajednici, jača identitet regije i povezuje generacije.
Kad se govori o važnosti Maratona, ne smije se zaboraviti njegov gospodarski učinak. U svega nekoliko dana dolina Neretve generira značajan prihod. Povećava se prodaja lokalnih proizvoda, jača se vidljivost domaćih brendova, a mladi iz zajednice pronalaze prilike za honorarne i sezonske poslove
U svrhu promocije neretvanske lađe i baštine te obilježavanja 33. obljetnice ulaska Republike Hrvatske u UN, lađarice i lađari iz doline Neretve nedavno su bili New Yorku. Veslačice i veslači su, između ostaloga, veslali oko Manhattana rutu u dužini od 51 kilometar. Riječ je o provedbi projekta ‘Lađa u New Yorku‘, koji je organizirala Udruga za očuvanje neretvanske baštine iz Opuzena.
Tekst: Stanislav Soldo/Slobodna Dalmacija
Slika: rogotin.hr.ilustracija